IV Konferencja Naukowo-Metodyczna „Mój mózg moim warsztatem pracy. Dobrostan” – galeria i film
W piątek 28 października 2022r.w III Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu odbyła się (online) IV Konferencja Naukowo-Metodyczna „Mój mózg moim warsztatem pracy. Dobrostan” .
Wydarzenie zostało zorganizowane przez III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu przy współpracy z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Pedagogiczno – Artystyczny w Kaliszu i Polskim Towarzystwem Diagnostyki Edukacyjnej w Krakowie pod patronatem Wielkopolskiego Kuratora Oświaty. Koordynatorkami konferencji były p. K. Kozieł i K. Rzepczak, które od wielu lat prowadzą prace z zakresu neurodydaktyki w kaliskim Koperniku.
Konferencję otworzyli wspólnie Dyrektor III LO w Kaliszu Pani mgr Anna Narewska i Dziekan UAM Wydziału Pedagogiczno – Artystycznego w Kaliszu prof. UAM dr hab. Piotr Łuszczykiewicz. Nawiązali do kontynuacji działań wdrożeniowych i popularyzatorskich psychologii motywacji prof. Carol Dweck zainicjowanych w III Liceum Ogólnokształcącym w Kaliszu przez śp. dr Kornelię Rybicką z Uniwersytetu im Adama Mickiewicza w Poznaniu i dr Stanisława Plebańskiego wieloletniego nauczyciela III LO. „ Jesteśmy szkołą ciągle poszukującą nowych rozwiązań w edukacji dlatego od 2013 r. wspólnie z UAM prowadzone są badania diagnozujące w naszym liceum, których ważnym etapem był eksperyment pedagogiczny dotyczący zagadnień motywacji wewnętrznej wg. C. Dweck. Wyniki eksperymentu zostały wykorzystane w publikacji „Mój mózg moim warsztatem pracy” i upowszechnione jako dobre praktyki przez Wielkopolskie Kuratorium Oświaty” – mówi Anna Narewska dyrektor III LO.
Wydarzenie uświetniła obecność Profesora dr hab. Bolesława Niemierki (Uniwersytet SWPS Wydział Psychologii Sopot), Profesor UAM dr hab. Beaty Udzik, dr Marii Krystyny Szmigel (OKE Kraków, ZG Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej), Dyrektor Wydziału Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Poznaniu Pani Małgorzaty Wilczyńskiej – Grześ, Zastępcy Dyrektora Delegatury w Kaliszu KO Poznań Pani Anny Piotrowskiej, Dyrektor Departamentu Edukacji i Rynku Pracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego Pani Moniki Jurek, Wicedyrektor Regionalnego Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu Pani Hanny Franczak, Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. Ludwika Perzyny w Kaliszu Pana Radosława Kołacińskiego, pracowników Kuratorium Oświaty w Poznaniu, Pracowników Regionalnego Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu, rodziców, studentów, nauczycieli kaliskich liceów.
Wystąpieniem inauguracyjnym dr Stanisław Plebański wprowadził słuchaczy w tematykę konferencji i przedstawił znaczenie interwencji podnoszącej dobrostan społeczności szkolnej po prawie dwuletnim nauczaniu on-line. Prowadzący omawiając znaczenie dobrostanu społeczności szkolnej poruszyli wartości zdrowia psychicznego, fizycznego i relacji międzyludzkich. Podczas spotkania zostały wygłoszone wykłady i komunikaty, przedstawione wyniki badań, prace uczniów szkół podstawowych i III LO w Kaliszu. W dyskusji kończącej konferencję prof. Bolesław Niemierko podkreślił olbrzymie znaczenie dla rozwoju oświaty takich inicjatyw naukowych łączących świat akademicki, nauczycielski i uczniowski. Nawiązał do interdyscyplinarności wystąpień konferencyjnych, jako podstawowego kierunku badań w edukacji oraz zapowiedział swój udział w V Konferencji.
Podczas konferencji dzielili się wiedzą i doświadczeniami : dr Stanisław Plebański „Symbioza diagnozy poznawczej i emocjonalnej”, dr Justyna Leszka , Dopamina dla początkujących, czyli jak szukać szczęścia”, dr Grzegorz Wieczorek „Wiek możliwości. Zrozumieć i wspomóc nastolatka”, mgr Katarzyna Prażmowska „Jak zwiększyć dotlenienie swojego mózgu i zatrzymać natłok niepotrzebnych myśli?”, mgr Donata Mieloch „Przenikanie światów na przykładzie projektu „Magia w Koperniku”, mgr Monika Baran – Bodylska „Rusz głową – zadbaj o swój dobrostan fizyczny”, mgr Beata Górecka „Wyrzut dopaminy, mgr Witold Torbiarczyk „Cud (nie) pamięci … Czy lektury szkolne idą z nami przez całe życie?”, mgr Katarzyna Kozieł, mgr Katarzyna Rzepczak „Edukacyjny efekt diagnozowania i jego wpływ na dobrostan uczniowski”.