Na przełomie czerwca i lipca panie Agnieszka Maciejewska i Sylwia Sadowska wzięły udział w dwutygodniowym intensywnym kursie języka hiszpańskiego w Maladze w ramach europejskiego programu Erasmus Plus – mobilność kadry edukacyjnej.
Celem kursu było doskonalenie umiejętności językowych z nastawieniem na płynność w posługiwaniu się językiem obcym, a także poszerzenie wiedzy na temat kultury Hiszpanii.
Zajęcia w ramach kursu obejmowały 4 godziny lekcyjne języka ogólnego, 1 godz. nauki o kulturze i 1 godzinę konwersacji. Zajęcia były prowadzone przez doświadczoną kadrę szkoły językowej Enforex. W grupie byli uczestnicy z różnych stron świata – Niemiec, Włoch, Rosji, Brazylii, a nawet z Indonezji. Doświadczenie zdobyte na kursie pozwoli nam uatrakcyjnić lekcje oraz wprowadzić korzystne innowacje w nauczaniu języków obcych.
Pobyt na południu Hiszpanii był również świetną okazją do zwiedzenia Andaluzji – największego hiszpańskiego regionu pełen gorącego słońca, flamenco, korridy i fiesty. Splatają się w nim trzy kultury: chrześcijańska, żydowska i arabska. Pozostałości arabskie są bardzo widoczne, ponieważ Arabowie okupowali ten region ponad 700 lat. Region posiada wiele atrakcji turystycznych – ze względu na ograniczony czas udało nam się zobaczyć tylko niektóre z nich. Wśród najbardziej cennych i wartych odwiedzenia można wymienić kompleks pałaców La Alhambra w Granadzie (najczęściej odwiedzany zabytek w Hiszpanii), katedrę-meczet w Kordobie, katedrę w Sewilli ze słynną Giraldą.
Uczestnictwo w programie Erasmus Plus przyniosło wiele korzyści. Dało nauczycielom języka hiszpańskiego możliwość doskonalenia znajomości języka, poznania innowacyjnych metod nauczania oraz nowoczesnych form pracy, co zaowocowało podniesieniem poziomu kształcenia w naszej szkole. Była to również okazja do poszerzenia swoich horyzontów, poznania przepięknego regionu Hiszpanii oraz nawiązania współpracy międzynarodowej w ramach przyszłych projektów.
Sylwia Sadowska i Agnieszka Maciejewska
Na przełomie czerwca i lipca 2016 uczestniczyłam w doskonałym 1-tygodniowym kursie British Culture Course for Teachers of English. Celem kursu było podniesienie umiejętnościjęzykowych i metodycznych, a przede wszystkim zgromadzenie szerokiej bazy materiałów autentycznych, których wykorzystanie na zajęciach z młodzieżą było jednym z założeń kursu. Wzbogacenie wiedzy na temat kultury brytyjskiej i jej wykorzystanie w nauczaniu języka angielskiego było drugim filarem szkolenia. Program został opracowany przez szkołę językową Language Link Bloomsbury Branch i jest doskonałą pomocą dla nauczycieli języka angielskiego.
Uczestników kursu było zaledwie czterech (Niemka, Słowenka i dwie Polki), co stanowiło niewątpliwy atut, a biorąc pod uwagę fakt, że opiekowało się nami aż dwóch trenerów, mogę wręcz mówić o luksusie. Londyn zaskakuje, a Londyńczycy jeszcze bardziej. Nic więc dziwnego, że i struktura kursu i prowadzący byli również cudownym zaskoczeniem. Po godzinnym wprowadzeniu i zapoznaniu się ze szkołą i uczestnikami kursu (co było pierwszym, jedynym i ostatnim elementem przypominającym tradycyjny kurs), wyszliśmy zwiedzać dzielnicę, w której była położona szkoła i jak się okazało na pierwsze zajęcia w terenie. David i Francis okazali się przesympatycznymi gawędziarzami, skarbnicami ciekawostek i historycznych anegdot. Naszemu zaskoczeniu nie było końca, kiedy okazało się, że w kolejnym dniu zajęcia będą się odbywały w Albert & Victoria Museum. A tak naprawdę każdy kolejny dzień kursu spędzimy w innym miejscu, często dalekim o miejsc znanych turystycznie, a przez to dodatkowo ciekawym. I tak, szkoła, w której jak sobie wyobrażałam, spędzę pięć kolejnych dni i będę słuchała siedmiogodzinnych wykładów, stała się tylko mglistym incydentem w czasie tego tygodniowego londyńskiego pobytu. Następne dni przynosiły kolejne niespodzianki i moc doznań, doświadczeń i niocenionych materiałów dydaktycznych. Zajęcia przeplatały się z niustannymi porównaniami naszych doświadczeń z „kontynentu” do tych nowych „wyspiarskich” i zarówno Laura (Słowenka), Jessica (Niemka) jak i ja byłyśmy zadziwione niesłychaną odmiennością Brytyjczyków od reszty Europejskiej Wspólnoty i ich niegroźnymi „dziwactwami”. Jednocześnie zdałyśmy sobie sprawę jak wiele łączy nasze narody. Wspólnie próbowaliśmy przeanalizować przyczyny BrExitu i jego możliwe konsekwencje dla reszty Europy i samych Brytyjczyków.
Te niezwykle ciekawie prowadzone zajęcia wprowadzały nowe słownictwo, aktywizowały nasze mówienie i dostarczały nowych pomysłów na prowadzenie zajęć i nauczanie języka angielskiego z wykorzystaniem elementów kultury brytyjskiej. Moje umiejętności językowe zostały podszlifowane, a baza materiałów dydaktycznych rozrosła się.
Nie mogę nie wspomnieć o mojej fantastycznej grupie koleżanek z pracy, które w tym samym czasie uczestniczyły w kursie językowym w innej szkole. Z paniami Violą Wacowską, Donatą Mieloch, Marzeną Łodzińską i Marią Krawczyk spędzałyśmy cudowne popołudnia spacerując po Londynie i chłonąc jego atmosferę, wielokulturowość, historię i sztukę wyglądającą zza każdego rogu ulicy. Jak to jeden z brytyjskich pisarzy napisał: ‘When you are tired of London, you are tired of life.’ Po tej wizycie i tak fantastycznym kursie nie mogę się z tym nie zgodzić.
Anna Kowalczyk
Od 25 lipca do 5 sierpnia br. brałam udział w kursie More English for Teachers w ramach europejskiego programu Erasmus Plus – Akcja K1. Ten językowo – metodyczny kurs zorganizowany był przez International Project Center w historycznym mieście Exeter w Anglii. Głównym celem kursu było rozwinięcie na poziomie zaawansowanym kompetencji językowych. Moja grupa stanowiła 10 osób z różnych krajów m.in. Hiszpanii i Niemiec. Byli to głównie nauczyciele różnych przedmiotów, choć do naszej grupy na wybrane zajęcia dołączały uczennice ostatniego roku liceum dwujęzycznego z Włoch. Ciekawym doświadczeniem była więc wymiana doświadczeń nie tylko z nauczycielami, ale i uczniami z innych krajów. W tym samym czasie w IPC odbywały się również inne kursy metodyczne dla nauczycieli np.CLIL, Drama. Organizatorzy zapewnili uczestnikom szereg wspólnych atrakcji i wycieczek połączonych z nauką języka i poznawaniem malowniczych okolic hrabstwa Devon oraz Kornwalii . Zajęcia klasowe trwały od godz.9 – 15:30 i były dostosowane do naszych indywidualnych potrzeb. Szkolenie odbywało się metodą komunikatywną , rozwijającą zdolności językowe i było prowadzone przez doświadczoną lektorkę Angie McTiernan. Na zajęciach dowiedzieliśmy się również jak działa brytyjski system edukacji oraz poznaliśmy eTwinning. W międzynarodowej grupie nie brakowało aktualnych tematów do dyskusji jak Brexit, zamieszki w Niemczech oraz Turcji czy problem uchodźców. Tak jak wspominałam organizatorzy zadbali również o integrację wszystkich nauczycieli m.in. na warsztatach tradycyjnych tańców angielskich (Ceilidh, które zamierzam wykorzystać na swoich lekcjach wf) oraz wycieczce do zamku w Tintagel, gdzie urodził się król Artur. W trakcie kursu mieszkałam z nauczycielką wychowania fizycznego z Hiszpanii , a więc mogłyśmy porównać poziom sprawności młodzieży i formę zajęć w obu krajach. Kurs rozwinął moje zdolności językowe i zamierzam w przyszłości realizować zintegrowane nauczanie przedmiotowo – językowe (połączenie wf oraz j.angielskiego). Oprócz realizacji głównych założeń kurs zaowocował również międzynarodowymi kontaktami. Mam nadzieję, że wyjazdy nauczycieli przełożą się w przyszłości na realizację w naszej szkole programu Erasmus Plus w sektorze Młodzież np. jako akcji Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk.
Monika Baran
Na przełomie czerwca i lipca 2016 kolejna grupa nauczycieli (D.Mieloch, M.Łodzińska, M.Krawczyk, V.Wacowska) uczestniczyła w 2-tygodniowym kursie języka angielskiego. Celem kursu było podniesienie umiejętności językowych ( dla wszystkich uczestników) i metodycznych ( zwłaszcza dla nauczycieli języków obcych) oraz wzbogacenie wiedzy na temat innych kultur. Regent School, do której uczęszczałyśmy, znajduje się w samym centrum Londynu, nieopodal Trafalgar Square.
Nasza grupa liczyła 10 osób pochodzących z różnych krajów – byli tam Turcy, Hiszpanka, Włoch, Tajwańczyk, dziewczyna z Kazachstanu. Zajęcia były niezwykle ciekawe, prowadzone przez trzy niesamowite nauczycielki. Janey wprowadzała nowe słownictwo, Raffi aktywizowała nasze mówienie i wprowadzała gramatykę, Yola natomiast miała swoje „koniki” np. astronomię czy sądownictwo. Nasze umiejętności językowe podniosły się znacznie, o czym dowiedziałyśmy się otrzymując na koniec „świadectwa” i pochwały.
Każdego dnia po zajęciach zwiedzałyśmy miasto, które jest jedyne w swoim rodzaju. Nie sposób wymienić w tej krótkiej notatce tego, co widziałyśmy i przeżyłyśmy, tym bardziej, że dla każdego ważne czy piękne były inne miejsca czy przeżycia. Ale nasze hity to: msza święta w Westminster Abbey, rejs statkiem na Greenwich, Kennsington Palace, Muzeum Madame Tussauds, Narodowa Galeria Portretów, widok na miasto z London Eye, Muzeum Wiktorii i Alberta, Muzeum Londynu, Twierdza Tower i Tower Bridge…..Wieczorami odrabiałyśmy zadania domowe.
Poznałyśmy też zwyczaje i odmienności kulturowe Anglików, Turków, Hiszpanów, Włochów, Tajwańczyków i Kazachów.
Odkrywanie nowych miejsc i coraz śmielsze posługiwanie się językiem angielskim to były nasze główne cele i zostały one osiągnięte w 100% – o czym informują szczęśliwe uczestniczki kursu:
Mariola Krawczyk, Donata Mieloch, Marzena Łodzińska, Viola Vacowska
W dniach 5 – 16 czerwca 2016 r. pani dyr. Anna Narewska, p. Izabela Gracz, p. Monika Michalska, p. Magdalena Pietrzak, p. Renata Stępień oraz p. Małgorzata Świerblewska wzięły udział w dwutygodniowym kursie języka angielskiego zorganizowanym w ramach programu Erasmus Plus – mobilność kadry edukacyjnej. Celem kursu było podniesienie kompetencji językowych i metodycznych nauczycieli oraz wzbogacenie wiedzy na temat innych kultur. Zajęcia językowe prowadzili wykwalifikowani native speakerzy Regent School, znajdującej się w samym centrum Londynu nieopodal Trafalgar Square.
Wyjazd zaowocował nie tylko podniesieniem umiejętności językowych i zawarciem nowych znajomości, ale wiązał się również z odkrywaniem niesamowitego kosmopolitycznego miasta, jakim jest Londyn. Nie sposób wymienić wszystkich miejsc, które odwiedziłyśmy i opisać nasze przebogate wrażenia. Wspomnę więc tylko oGalerii Narodowej, Muzeum Brytyjskim, Muzeum Historii Naturalnej, Muzeum Wiktorii i Alberta, Muzeum Nauki, Muzeum Londynu oraz Szekspirowskim Teatrze The Globe.
Ciekawym doświadczeniem było dla nas zwiedzanie Westminster Abbey, w którym odbywają się koronacje angielskich władców. W miejscu spoczynku monarchów pochowani są ponadto wybitni angielscy poeci i pisarze (Zakątek poetów), naukowcy, politycy i architekci. Znajduje się tam Kaplica Królewskich Sił Powietrznych, a w niej witraże poświęcone Dywizjonom 303 i 302.
W Londynie zwiedziłyśmy również Twierdzę Tower, w której wykonano wyrok na drugiej żonie króla Henryka VIII.
Niezapomnianym przeżyciem był dla nas udział w uroczystościach z okazji 90 rocznicy urodzin królowej Elżbiety II.
Warto wspomnieć o zwiedzaniu Zamku Windsor, niezliczonych spacerach po londyńskich parkach: Hyde Park i Kensington Gardens, St. James’s Park – śladami Kordiana oraz Greenwich Park wraz z Królewskim Obserwatorium Astronomicznym.
Odkrywanie ciekawych miejsc w Londyniesłużyło przede wszystkim doskonaleniu umiejętności językowych. Mamy nadzieję, że zdobyta przez nas wiedza, wpłynie na podniesienie jakości kształcenia w naszej szkole.
Małgorzata Świerblewska
W lipcu 2015 roku nauczyciel z naszej szkoły – Katarzyna Haładyn wzięła udział w tygodniowym kursie językowo – kulturowym w Wenecji, w ramach europejskiego programu Erasmus Plus – mobilność kadry edukacyjnej. Celem kursu było doskonalenie umiejętności językowych, z nastawieniem na płynność w posługiwaniu się językiem obcym poprzez równomierne rozwijanie wszystkich najważniejszych zdolności : mówienia, rozumienia ze słuchu, pisania i czytania a także doskonalenie wiedzy zdobytej na zajęciach oraz poznawanie kraju, jego tradycji i interesujących miejsc.
Podczas kursu uczestniczka zapoznała się również z najnowszymi metodami nauczania języka obcego, a także z zastosowaniem narzędzi technologii informacyjnej w celu wzbogacenia warsztatu pracy.
Zajęcia były prowadzone przez znakomitą, doświadczoną kadrę Instytutu Językowego Instituto venezia scuola di lingua e cultura italiana i pozwoliły na poznanie i skorzystanie ze sprawdzonych nowych metod i form nauczania języków obcych, co przyczyni się do polepszenia jakości nauczania w naszej szkole. Doświadczenie zebrane na kursie pozwolą uatrakcyjnić lekcje oraz wprowadzić ciekawe nowości w nauczaniu języka.
Wenecja jest znanym na całym świecie ośrodkiem turystycznym i kulturalnym. Ze względu na swoją architekturę oraz nietypowe położenie znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Bywa określana jako „Najbardziej romantyczne miasto świata”. „”Pływająca wioska”. „Stolica europejskiego karnawału”. Udział w intensywnym kursie językowym oraz możliwość zwiedzenia tak pięknego miejsca, było połączeniem nauki z przyjemnością.
Katarzyna Haładyn
W dniach 20-25 lipca 2015 r. w Londynie odbyła się Letnia Szkoła dla nauczycieli uczących astronomii w szkołach średnich, zorganizowana przez European Association of Astronomy Educators (EAAE). W wydarzeniu tym wzięły udział dwie nauczycielki III LO im. M. Kopernika w Kaliszu: Anna Bobińska (geograf) i Małgorzata Masłowska (fizyk). Szkolenie odbywało się we wspaniałej historycznej siedzibie Royal Astronomical Society (RAS), Burlington House, położonej nieopodal Piccadilly Circus, w samym centrum Londynu. W ramach zajęć uczestnicy wysłuchali wykładów prowadzonych przez zawodowych angielskich astronomów, a także brali udział w warsztatach dotyczących tematów astronomicznych prowadzonych w ramach zajęć szkolnych (fizyka, geografia, koło astronomiczne). Jednym z punktów szkolenia było zwiedzanie Obserwatorium Astronomicznego w Greenwich oraz wizyta w londyńskim Muzeum Historii Naturalnej.
Wśród wielu wspomnień przywiezionych z Londynu było również jedno związane z patronem naszej szkoły. W Burlington House, siedzibie RAS, znajduje się wspaniała, stara biblioteka, a w niej białe kruki, prawdziwe skarby historii nauki światowej. Jest tam m. in. pierwsze wydanie dzieł Izaaka Newtona, w których opisał on swoją słynną teorię grawitacji i trzy zasady dynamiki, stare mapy nieba i Księżyca oraz… pierwsze wydanie De Revolutionibus Orbium Coelestum Mikołaja Kopernika. Księga jest w znakomitym stanie, na co dzień ukryta przed szkodliwymi czynnikami atmosferycznymi. Na szczęście czasami bywa prezentowana publicznie i o tym donoszą szczęśliwi świadkowie tego wydarzenia – Anna Bobińska i Małgorzata Masłowska.
W sierpniu 2015 roku troje nauczycieli z naszej szkoły – pani Izabela Gracz, pani Renata Miaśkiewicz i pani Agnieszka Maciejewska – wzięło udział w dwutygodniowych kursach metodyczno-językowych na Malcie w ramach europejskiego programu Erasmus Plus – mobilność kadry edukacyjnej. Celem kursów Fluency and English Language Development oraz Methodology & Tools & Applications for Teachers working with CLIL było doskonalenie umiejętności językowych z nastawieniem na płynność w posługiwaniu się językiem obcym, a także poszerzenie wiedzy na temat metodologii CLIL (Content and Language Integrated Learning).
Zajęcia w ramach międzynarodowego programu pozwoliły nauczycielom na wzbogacenie warsztatu pracy oraz udoskonalenie kompetencji językowych poprzez intensywny bezpośredni kontakt z żywym językiem. Podczas kursu uczestnicy zapoznali się również z najnowszymi metodami nauczania języka angielskiego oraz poznali istotne idee leżące u podstaw CLIL, a także zastosowania wielorakich narzędzi technologii informacyjnej w celu zintegrowania ich w różnych kontekstach nauczania. Zajęcia były prowadzone przez znakomitą, doświadczoną kadrę Instytutu Językowego ETI Executive Training Institute Malta. Możliwość wymiany doświadczeń naukowych i dydaktycznych z nauczycielami i edukatorami m.in. z Niemiec, Holandii, Włoch, Hiszpanii, Chorwacji, Czech czy Słowacji, poznanie i korzystanie ze sprawdzonych nowych metod i form nauczania języków obcych przyczynią się do polepszenia jakości kształcenia w naszej szkole. Doświadczenia zebrane na kursach pozwolą nam uatrakcyjnić lekcje oraz wprowadzić korzystne innowacje w nauczaniu języków obcych, dostosowując proces edukacji do najwyższych międzynarodowych standardów.
Pobyt na urokliwej wyspie Malcie stworzył również okazję do poznania historii, kultury, zabytków oraz kuchni maltańskiej. Malta jako była kolonia angielska łączy nie tylko historię wyspy, ale również historię państw Morza Śródziemnego oraz Wielkiej Brytanii. Długoletnie panowanie Brytyjczyków na Malcie wywarło duży wpływ na zwyczaje i obyczaje kulinarne wyspiarzy. Lewostronny ruch i brytyjski typ gniazdka przypominają o przeszłości, która nieodłącznie wiąże się z 300-letnią obecnością Kawalerów Maltańskich. Udział w intensywnych kursach oraz możliwość zwiedzenia jednej z najpiękniejszych wysp Morza Śródziemnego wzbogaciły nasz warsztat metodyczny i wiedzę o świecie.
Agnieszka Maciejewska